Oldal tetejére

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Bajza Lenke Általános Iskola Zsámbok

djBajza Lenke Általános Iskola 2116 Zsámbok, Bajza Lenke tér 17.

Telephone: +36-28-592-045

e-mail: zsambokblisk@bajza-zsambok.sulinet.hu

Get Adobe Flash player

Kövess minket a facebookon

képes élménybeszámoló

A 2017/18-as tanév 2. félévéven ismét lehetőségünk nyílt részt venni a hetedik osztályosok számára kiírt pályázaton, melynek célja anyagi támogatás elnyerése egy pár napos határon túli kiránduláshoz, valamint az ottani magyar gyerekekkel kapcsolatok építése. Úticélként Kalotaszentkirályt választottuk, ahol – testvériskolánk pedagógusai és diákjai közreműködésével – már több sikeres látogatáson vehettek részt iskolánk tanulói. Szerencsére a pályázatunkat kedvezően bírálták el, így a jelenlegi hetedik osztályosaink négy felejthetetlen napot tölthettek el ebben a csodás kis faluban 2018. szeptember 26-29-ig.

1. nap

Autóbusszal indultunk el szerdán reggel az iskolánk elől. Az utazással töltött néhány óra viszonylag hamar eltelt, dél körül már Nagyváradon voltunk. A Szent László templom előtt meghallgattuk Szent László királyunk utolsó győzelméről szóló mondát Nyika-Gáspár Norbert tolmácsolásában, majd körülnéztünk a templom belsejében is.

Délután megálltunk Körösrévnél, ahol a Zichy-cseppkőbarlangot néztük meg. Igaz, hogy az oda vezető úton néhányan eltévedtek, de végül mindenki célhoz ért. Kalandos túrát tehettünk a föld alatt, a Királyerdő-hegység mészkőgyomrának belsejében. Néhányan a Szerelem forrásából is ittak, a természetkedvelők pedig karnyújtásnyi távolságból csodálhatták meg a barlang lakóit, a denevéreket.

Estére érkeztünk meg a kalotaszentkirályi Ady Endre Iskola Kollégiumához. Finom vacsorával vártak bennünket, és a bentlakókkal is gyorsan összebarátkoztunk.

2. nap

A következő délelőttöt a faluban és az iskolában töltöttük. Megismerkedtünk az ottani hetedikesekkel. Meglepetésünkre ők csak nyolcan vannak! Itthonról egy kis ajándékcsomagot vittünk nekik, melyek összeállítását köszönjük a hetedikes szülői munkaközösség tagjainak.

Amíg a vendéglátóink az iskolában tanultak, mi megnéztük a falu néhány nevezetességét. Berda Máté, helybéli 8. osztályos tanuló kalauzolt bennünket. A helyi református templom mindannyiunknak érdekes volt, hiszen ilyet még nem sokan láttunk belülről.

Ezt követően megnéztük a Tájházat, ahol a gazdag helytörténeti gyűjteményről, a régi falusi életről idegenvezetőnk, Máté sok érdekességet mesélt nekünk. Néhány hasonlóságot is felfedeztünk a zsámboki és a kalotaszentkirályi hagyományok között.

A következő állomás az iskola mellett kialakított Ady-emlékszoba volt. Itt Ady Endre életéről, családjáról láthattunk fotókat, korabeli újságcikkeket. Megtudtuk, hogy ebben a faluban írta A Kalota partján című versét, melyet később meg is hallgattunk, miután koszorút helyeztünk el a költő emlékműve előtt.

Végül visszatértünk az iskolába, ahol a helyi hetedikesekkel egy kézműves foglalkozáson vettünk részt Mártika néni vezetésével. Fém domborművet mintáztunk, majd ezt ráhelyezve egy fémdobozra ceruzatartót készítettünk.

Délután a hetedikeseink együtt kirándultak a havasrekettyei Menyasszonyfátyol-vízeséshez. Szép időben, szép tájakon barangolhattunk a közeli erdőkben Lovász Edit, vendéglátóink osztályfőnöke vezetésével.

3.nap

Péntekre egész napos kirándulást terveztünk Tordára, közösen a kalotaszentkirályiakkal. Ők azonban sajnos nem tudtak velünk jönni iskolai elfoglaltságuk miatt, így magunkban indultunk el a másfél órás útra. Először a Tordai Sóbányát kerestük fel. Kicsit sokáig kerestük ugyan, de végül megérkeztünk. Páratlan látványban volt részünk!

Délután a Szent László királyról szóló mondából jól ismert Tordai-hasadékot látogattuk meg. Elámultunk, hogy mekkora sziklafalak szegélyezik a kicsiny Torda-patakot. Valóságos törpének érezhettük magunkat, miközben a szűk szurdokvölgyben lépkedtünk a csúszósra lecsiszolt köveken. Ez egy igazán kalandos gyalogtúra volt!

4. nap

A hazaindulás napján is vártak még bennünket érdekes látnivalók, mi mégsem izgalommal ébredtünk. Mindenki sajnálta, hogy eltelt ez a néhány nap, és el kell búcsúznunk a vidám kollégiumi estéktől, a kalotaszentkirályiaktól. Reggel már otthonosan mentünk a kisboltba, ám szomorúak voltunk, hiszen ez volt a faluban az utolsó túránk.

Aznapi első állomásunk Körösfőn volt, ahol a helyi református templomba látogattunk el. Az 1700-as években épült és berendezett templom sokban hasonlított a kalotaszentkirályihoz, eredeti berendezése miatt mégis ámulatba ejtő volt.

Rövid utazás után Csucsán, Ady Endre és felesége, Boncza Berta egykori kastélyánál álltunk meg, ahol a költő emlékére berendezett szobát néztük meg. Emellett egy régi ortodox fatemplom apró épülete és az ott szolgálatot teljesítő apácák keltették fel itt a figyelmünket.

A következő rövid pihenőnket a Királyhágónál tartottuk, és egy utolsó pillantást vetettünk Erdély, „az erdőn túli területek” gyönyörű hegyeire, erdeire. Sokan kívánták magukban: „Bárcsak hamarosan visszatérhetnék!”

Romániai utazásunk utolsó állomása Nagyszalontán volt, a gyönyörűen felújított Arany János Emlékmúzemban. A gyűjteménynek a város egykori várának fennmaradt toronyépülete, a Csonka-torony ad helyet. Modern és szórakoztató formában idézhettük fel, amit tavaly a költőről és a verseiről tanultunk, valamint új ismereteket is szerezhettünk.

Ezután Méhkeréknél léptünk Magyarország területére – kisebb várakozás után. Innen néhány óra alatt, estére értünk Zsámbokra.

Köszönetnyilvánítás

Köszönjük az Emberi Erőforrások Minisztériumának, hogy anyagi támogatásával lehetővé tette az utazást, a Dunakeszi Tankerületi Központnak, hogy iskolánkat segítette a pályázat elkészítésében, a szülőknek, akik biztosították, hogy gyermekük gondtalanul részt vehessen a kiránduláson. Köszönjük a kalotaszentkirályi Ady Endre Iskola diákjainak és pedagógusainak, hogy vendégül láttak minket, és bepillantást engedtek iskolájuk és kollégiumuk hétköznapjaiba. Nagy segítségünkre volt Okos-Rigó Dénes igazgató úr, Lovász Edit osztályfőnök, Berda Máté tanuló és Kolcsár Attila gondnok, aki a kellemes szállásról és a finom ételekről gondoskodott. Köszönjük Szilágyiné Márkus Mária projektmenedzserünknek, hogy a programok gördülékeny lebonyolítását vigyázta. Külön köszönet illeti a szülői munkaközösség két tagját, Gódor Mónika Erikát és Bagó Anikót önzetlen segítő munkájukért, valamint a kísérőként és aktív közreműködőként velünk utazó pedagógusokat, Lapu Mártát és Lázárné Both Máriát, akik a gyerekek ismereteit gazdagították, tevékenységükkel hozzájárultak a kirándulás programjának színesebbé, tartalmasabbá tételéhez.